Tootearendusvõistlusel Formula Student osalev Eesti võistkond Formula Student Team Tallinn jätkab nii mehitatud kui isejuhtiva elektrivormeli ehitamist, uue hooaja eesmärk on võistelda vähemalt neljal etapil.
Võistkonna uus juht, neljandat aastat tiimi kuuluv TalTechi tootearenduse ja tootmistehnika magistriõppe esmakursuslane Georg Kõivumägi rõhutas, et eelmiseks hooajaks said reaalselt valmis nii mehitatud elektrivormel FEST20 kui isejuhtiv elektrivormel, kusjuures mitmed konkurendid seda ei suutnud.
„Eelmine aasta oli mõistagi väga keeruline, sest võistlusi ei toimunud,“ märkis Kõivumägi. „Välisvõistluste alternatiivina korraldasime kaks meeskonnasisest üritust. Testlaagris Alutaguse spordikeskuses testisime ja seadistasime nii mehitatud kui ka isejuhtivat vormelit. Tavakohase rahvusvahelise võistluse Baltic Open asemel korraldati Põltsamaal meeskonnasisene võistlus Estonia Closed, kus tõime võistlusrajale ka mitmed meie läbi aastate ehitatud vormelid.“
Eelolev hooaeg püsib lootustel, nagu enamikul elualadest. Tudengivormeli võistluskalender lubab vähemalt nelja-viit mõõduvõtmist. Euroopa võistlused on seadnud eesmärgi, et iga meeskond saaks osaleda füüsiliselt vähemalt ühel osavõistlusel. Praegu on kuupäevad välja hõiganud näiteks Hispaania, Austria, Ungari, Saksamaa ja Holland.
„Uue vormeliga oleme kohal Austria ja Hispaania võistlustel, tõenäoliselt ka Ungaris,“ ütles Kõivumägi. Toetajad on õnneks alles jäänud, tahetakse meid ikka toetada. Aitäh kõigile meeskonna sponsoritele ja toetajatele, kes on meile toeks ka kõige raskematel hetkedel!“
Sügisel alustas meeskonnas 60 tudengit, piloodiga elektrivormelit ehitab 46 ja isejuhtivat elektrivormelit 14 inimest. Liikmeid on kahest koolist: Tallinna Tehnikakõrgkoolist 23 ja TalTechist 37 tudengit. Suurem osa liikmetest õpib insenerierialadel: TalTechis tootearenduse ja robootika, elektroenergeetika ja mehhatroonika ning TTK-s masinaehituse ja autotehnika erialadel, aga on ka tudengeid TalTechi ärinduse ja äriinfotehnoloogia erialadelt. 60 võistkonnaliikme hulgas on ka 6 neiut.
„Aktiivsete meeskonnaliikmete jaoks on tudengivormeli ehitamine nagu hobi – sinna läheb kogu vaba aeg ja vajadusel ka une- või koolitunnid,“ märkis Kõivumägi. „Sügiseti, kui hooaeg algab, mööduvad päevad peamiselt arvuti taga detaile projekteerides. Talvel algab tootmine – elektroonikameeskond koostab trükkplaate, vedrustuse meeskond freesib ja treib vedrustuse komponente ning komposiidimeeskond lamineerib aerodünaamikaelemente ja keret. Kevadel tuleb auto lõplikult koostada, sõiduvõimeliseks sättida ning seejärel testida, testandmeid analüüsida, seadistada ja hooldada.“
Kõige suuremaid muutusi tehti tänavuse hooaja mehitatud vormeli ehitamisel vedrustuse valdkonnas. Hooaja alguses täiendas meeskond teadmisi vormeli sõidudünaamikast, mille põhjal projekteeriti täiesti uus vedrustushoobade geomeetria. Täiesti uus sai ka vormeli nurgakoost koos isearendatud ja isetoodetud planetaarülekandega. Jahutussüsteemis on kasutatud innovaatilist alumiiniumi 3D-printimist, mis annab vabad käed efektiivsete jahutusgeomeetriate loomiseks.
Isejuhtiva vormeli ehitamist alustati 2018. aastal ja tänaseks ollakse arendamas kolmandat versiooni, mis loodi 2018. aasta elektrivormeli baasile. Kuna autos juhti ei ole, siis tajub auto ümbritsevat maailma 64-kiirelise LiDAR-iga – kokku üle miljoni punkti sekundis – ja kahe kaameraga, mis töötavad nii mono- kui ka stereokonfiguratsioonis. Vormeli muudab isejuhtivaks Nvidia Xavier arvuti, mis on mõeldud tehisintellekti ja mahukate närvivõrkude kasutamiseks. Kaamerad teevad 30 pilti sekundis ja pildil oleva objekti asukoha määramiseks kulub 150 ms, mis on võrreldav inimese reaktsioonikiirusega või on isegi parem.Pildilt tuvastatakse rada märkivad koonused YOLOv4 algoritmiga ja koonuse asukoht 3D maailmas leitakse algoritmiga Perspective-n-Point. LiDARi punktipilvest leitakse koonusekujulised punktikogumid ja FNN-tüüpi närvivõrgu abil tuvastatakse koonuse värv vastavalt kiire intensiivsusele. Teekonna planeerija genereerib 1000 erinevat teekonda ja hindaja valib kõige sobilikuma.
Comments are closed.